Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt ->
[KØB] Bodhrán!
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Thyge S. Pedersen


Posts: 2
Skærbæk Harlem - Westside!

Post #1 Posted: Tue Jul 03, 2007 14:50    Post subject: [KØB] Bodhrán!
  

Tja, overskrifter siger vel det meste. 
Jeg er pis interesseret i at ankskaffe mig en bodhran der bare ka sit kram, og eftersom jeg ikke ved noget om hvad man skal kigge efter når man køber sådan en, og hvor man kan købe det, ville enhver hjælp være god.

- hvad skal man kigge efter når man køber en bodhran?
- hvilke forretninger kan anbefales?
- hvilke størrelse bodhrans findes der, og hvad påvirker deres størrelse?
- hvilke sticks er til at anbefale i starten?
- hvad og hvor skal jeg absolut ikke købe bodhrans henne?
- hvilke personlige erfaringer har I gjort jer med bodhrans og teknikker?

hvis nogen orker at svare på lidt af de ovenstående spørgsmål, ku det bare være raket!

Mvh Thyge
(Mads du ska' have tak for hjælpen ang. bodhrán på kappestrid.dk/f)

Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Tue Jul 03, 2007 16:32    
  Hej Tyge.
Jeg kan se at du allerede har fat i Mads på P.M.´s forum. Umiddelbart er han - måske sammen med Hr. Colberg den som har mest erfaring med den slags.
Hvis du kan holde dig i skindet til Roskildefestival er overstået, så er jeg sikker på at Mads nok skal fodre dig med alle de informationer du overhovede kan få brug for.
Tak for sidst i øvrigt, og velkommen på skjaldesang... Smile
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #3 Posted: Wed Jul 04, 2007 20:36    
  Hej du...du må jo slet ikke spille folke musik =)

men efter som du allerede har gået de første skridt uden for dydens og den klassiskemusik smalle vej så vil jeg godt give dig et lift på min cykel off folke musik of doom =) (dette var meget internt og kun for Thyge )

Min erfaring med instrumentkøb er at man skal starte med en billig udgave af instrumentet da det er dumt at give flere tusinden kroner for noget man ikke bruger om 3 mdr.
Man skal dog ikke købe noget møg der går i stykker eller ikke fungere (her tænker jeg eks. på en guitar til 300 kr fra netto der knækkede efter et fald på 40 cm, pga knaster i træet)

Nu er bodhrans ikke så dyre som andre instrumtrenter, og lige som alle andre instrumenter har musikerens evner en masse at skulle have sagt. 

Til sidst vil angående køb sige at "værktøjet" skal passe til "jobbet". Så find lige ud af hvad du skal bruge den til eks. hygge jam hjemme med vennerne så behøver du ikke en "strativarius".

Personlig har jeg en jeg købte i slagtøjcentret på Frederiksberg og den er jeg glad for. Den har ikke lige så meget personlighed som eks. Mads´s tromme, men den er billig.

Hvad størrelsen angår så kan jeg godt lide storre trommer og dybe toner, da jeg mener det er lettere at gøre trommens tone lysere end dybere.

Hvad teknink angår så er du jo allerede godt igang med at træne så bare forsæt. Lige som andre instrumenter så er der mange måder at gøre det på, og der er masser af ting på internettet. Min råd er at bruge fantasien, og lære at benytte håndledet uden at resten af armen "ryster" med.
skaf noget musik med bodhran så du kan få noget inspiration.

Hvad angår stikker kaldet beater så kan jeg godt lide timeglas formet stikker der er tunge. Jeg mener Mads nogle gange bruger en lige pind ala Blomster trommestikker, og jeg har selv prøvet at lave en stik der er splittet i 4 dele så det siger klik når man spiller.

Hvad angår hvor du skal købe og hvor du ikke skal købe har jeg ikke nogle komentar til. jeg har selv købt på
http://www.hobgoblin.com/local/contfram.htm
og på
http://shop.slagtojctr.dk/search.asp?keyword=bodhran

lige et trik.
Nogle trommer har spænde skruer så de kan strammes mm, men en ellers kan en fugtug klud bruges til at gøre trommen løsere og dybere,og modsat bruger jeg en hårtører til at få den mere spændt og lysere.

Jeg håber det hjalp lidt på det hele.

Mvh
Christian Colberg

ps. tak for en fed tur og snakke i Frederikshavn




Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Thyge S. Pedersen


Posts: 2
Skærbæk Harlem - Westside!

Post #4 Posted: Wed Jul 04, 2007 21:42    Post subject: svar på svar
  

Haha Christian, jeg ved godt at det ligger langt fra den klassiske opfattelse af 'ordentlig musik', men altså hvis vi nu kan lave en deal med at du ikke siger det til nogle klassiske musikere at jeg er kastet mig over sådan en bumelum-tromme, så kan jeg gøre det i smug !

Ej men sagen er at jeg egentlig vildt gerne vil til at spille den der satans bodhrán, men når jeg kigger på alle de forskellige hjemmesider med tilbud på bodhráns, får jeg shopping-flimmer, og får lyst til at eje dem alle! - men jeg skal jo have fundet mig en god solid bodhrán der lyder godt, uden at være alt for dyr, så har I nogle erfaringer med hvilke skind der er bedst, og om det der stemmeskrue noget er værd at investere i, eller bare noget irsk-lir?

Jeg har fundet følgende bodhráns jeg synes kunne være raket, men den nedenstående kender jeg ikke prisen på:
http://www.eckermanndrums.com/english/e_indcat.html
jeg synes den der ekstra 'rim' lyder som noget habilt lir, og det er sku kuul.

http://www.hobgoblin.com/local/bigpic.php?ID=GR1642
mest af alt fordi det mønster der ser sweet ud:)

men ang. beaters så tror jeg bare jeg køber nærmest en af hver og finder ud af hvordan og hvorledes med hver enkelt af dem. Det virker som den eneste og bedste løsning på at finde ens yndlings-beater!

Jeg er stadig meget modtagelig over for gode råd fra bodhrán-boys out there !

Mvh Thyge S. Pedersen

(p.s. selv takker for sidst, det var sku en fornøjelse- næste gang vi ses må vi lige jamme noget klezmer osv ! keep it funky, monkey!)


Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #5 Posted: Wed Jul 04, 2007 22:38    
  Mine erfaringer med bodhráns: De kan sælges for penge... Smile

Spøg til side.
Jeg spiller jo i grunden slet ikke bodhrán, men jeg kan den grundlæggende teknik. Jeg lærte det ved at sætte et par cd´er med irsk musik over ilden, og så ellers bare sidde med en beater/stick/kølle og prøve at falde ind i rytmen. Mads´ forslag med ringbindet er således ikke helt galt..

...welcome to a world of folk Wink
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Louise Svane Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 10
Kolding

Post #6 Posted: Thu Jul 05, 2007 12:58    Post subject: ...
  Nu vil jeg da lige give mit besyv med, selvom jeg har næsten ingen forstand på trommer. Nu har vi jo selv vores davul fra eckermann, og det han laver er virkeligt godt. En tromme fra ham er virkeligt noget man kan bruge til noget, og han tilbyder eftersyn på den hvert år. Til gengæld er det ikke særligt billigt.

Fredmann fra Sverige laver jo også bodhráns, og min erfaring med instrumenter fra ham er da at de er i orden. Jeg tror ikke jeg kender nogen, der har trommer fra ham, men hans fløjter er da i orden. 

Mht. det der mønster, så er det da lidt fesent er det ikke? 

Mange hilsner fra Louise 
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Colberg

Se fuldt billede
Posts: 1036

Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran

Post #7 Posted: Thu Jul 05, 2007 19:42    
  

Min lære i Brassiliansk kampkunst (Capoeira) sagde engang til mig da jeg skulle købe min første Berimbau (et afrikansk perc. instrument formet som en bue) " Fancy pynt og den slags er kun til at dække over den dårlige lyd"

Den er meget smart at have med sig når man kigger på instrumenter, selv om jeg har hørt og set mange flotte og gode instrumenter.

Jeg har somsagt købt fine begynder instrumenter hos Hobgoblin, og jeg vlagte ikke at invistere i en med billed på skindet da jeg, ligesom Louise, mener det er ret fesent =) og jeg havdet min læres ord i baghovdet.

Så mit råd. køb en tromme til en 400 - 500 kr og træn på den, så støder du til mig på Tønderfestival den sidste weekend i august og så kan du prøve nogle trommer dernede og jamme sammen med andre både unge og gamle musikere. Desuden er et godt trik at dukke op meden bajer til en af de gamle rotter der sidder og tækser på tromme og spørge om nogle fif til hvordan du kommer igang. (jeg ved ikke om den holder inden for klassisk musik, men den holder i brasiliansk musik, irsk musik, dansk musik og blues =)

Mvh

Christian

ps. tror dit side spring til folkemusik er blevet opdaget af Louise. men jeg jeg hørte hende lave 2-3 slides på sin violin, hvilket er helligbrøde i følge hende selv, så du har en klemme på hende =)

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #8 Posted: Tue Jul 10, 2007 17:40    
  Hobgoblin sælger alt fra lort, til stort. Nogle af de bodhrans der ligger der er vildt fede. Andre hører til i en irsk turistshop lige ved siden af Guiness-karamellerne og Lebrechaunbamserne.

@Louise
Fredmann, hvis vi tænker på den samme er ikke instrumentbygger... Han er mellemmand for alle mulige instrumentbyggere. Derfor har en god fløjte fra ham (Som sansynligvis er bygget af Gunnar Stenmark) ingenting at sige om kvaliteten på hans trommer...

@Nico
Ja, du kan den grundlæggende teknik, men i Frederikshavn studsede jeg lidt da du spurgte hvordan man dog kunne blive ved med at gøre det her uden at få vildt nas i håndledet...
Vi må altså lige se at få rettet op på nogle ting, og få dig videre, så du kan tage med på pub, og ikke bare sidder og spiller noget halvbodhran 
(Ubs)

Som Christian sagde engang i en anden tråd, skal man passe på med at selvlære sig instrumenter. Skønt jeg har gjort det/gør det bigtime selv, kan jeg kun være enig. 
Lær dig basis!.... sid derefter og nørd! 

Og så bare lige for at vise dig hvor forskellige trommer, stikker (eller beaters/tippers om man vil) og frem for alt spille-stile der findes:
http://www.bodhran.nl/file/40_bodhran_championship.mov

Vender frygteligt tilbage senere med nogle diciderede svar på dine spørgsmål...

/Mads
Hop til top
Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Køb, salg og byt Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B