Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
instrument til begynder.
Goto page Previous  1, 2, 3  
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Andreas Palsgård


Posts: 29
Nørrebro

Post #31 Posted: Tue Sep 18, 2007 23:46    
  @Nico:
Læs tråden - der er Sofie og så er der Sophie
Så vores forslag til SOFIE er ganske relavant.

/Andreas
Hop til top
Send private message
sophie rumler


Posts: 5


Post #32 Posted: Wed Sep 19, 2007 12:19    
  nicolas
det er noget jeg virkelig gerne vil men jeg har ikke råd til at bruge10.000 på en lut desværre Sad er der et instrument du kan anbefale der ikke er helt så dyr
Hop til top
Send private message
Louise Svane Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 10
Kolding

Post #33 Posted: Wed Sep 19, 2007 19:54    Post subject: besyv
  

Ja, nu kom jeg jo lidt sent ind i diskussionen.. men må lige kommentere det christian colberg skrev på side et : "hvad med at spille kontrabas".. Nu er kontrabassen jo ikke noget middelalderinstrument (selv det er det ældste af de nutidige strygere), men kontrabassen tilhører gambefamilien, som kom frem i renæssancen. Den moderne kontrabas sås dog først i 16-1700-tallet..

Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Tine Surel Lange

Se fuldt billede
Posts: 21
Haderslev

Post #34 Posted: Wed Sep 19, 2007 21:42    
  Louise: Hørte jeg ordet Gambe

Nu var instrumentet jo ment til rollespil så vidt jeg husker, men umiddelbart vil jeg tilslutte mig at det er en god ide at bestræbe efter et "autentisk instrument" da det giver flere muligheder. Og jeg vil også syntes at dét at tage en kontrabas (eller lut til 10.000 for den sags skyld) ud i en skov eller lignende på et livescenarie er lidt, risikabelt... Jeg tilslutter mig ideen om en zink, men er det en realitet eller en hypotetisk situation at du (det var Sofie, ikke) spiller kornet i forvejen? Hvis du gør det ville et blæseinstrument da være en god indgangsvinkel Smile
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #35 Posted: Wed Sep 19, 2007 22:07    
  Tine: Der var forskelpå Sofie og Sophie... den ene spiller cornet, den anden (som du henvender dig til) har så vidt jeg kan forstå aldrig spillet noget instrument.

Men fløjter er da noget af det billigste og mest praktiske, jeg kan finde på  i forhold til at forsøge sig med noget (har adskillige blokfløjter til et par hundrede kroner, som måske nok ikke er superautentiske og måske heller ikke lyder fantastisk, men de virker da...).
Ulempen er primært, at man ikke kan synge samtidigt.... det bliver enten-eller.
I øvrigt synes jeg det er sejt, at du vil lægge ud på lut... go for it, hvis du har modet til det Wink

Evt. kunne du måske opsøge nogle musikere til live og på middelaldermarkeder og få lov til at høre og spille lidt på deres instrumenter, så du kan få en fornemmelse for, hvad det er, og om det er det, du gerne vil...
Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #36 Posted: Wed Sep 19, 2007 23:23    
  @Louise
Jeg ved en klaphat om kontrabasser, men jeg gætter nu på at det er svært at finde en billig en nede om hjørnet. Desuden er den som Tine vist skriver nok også lidt besværlig at slæbe med rundt i den mørke skov.

@ RIkke
Ikke for at skifte emne, men jeg vil lige indskyde at jeg har haft rigtig gode erfaringer med at have mine instrumenter med mig til live.
For det første er folk temmelig gode til at regne ud at det nok er en dum idé at slå på manden med "hva filen er det egentlig han har hængende på ryggen"
For det andet har musikkere og gøglere en sjov tendens til at være "fredet". I sidste ende- hvorfor tæve underholdningen?

@Sophie
Igen - hvad kunne du tænke dig at spille på?

Når jeg skriver at instrumenter er dyre er det selvfølelig ikke for at skræmme folk væk, men da fleste rollespillere f.eks. er vant til at lave størstedelen af deres ting selv, hvilket kan være lidt svært når vi taler om instrumenter, så går de ofte i baglås, når man nævner et beløb på over de 1000 kroner.

Man kan dog få masser af udmærkede instrumenter til en pris omkring 1-2 tusind, og selvfølelig også billigere, men så begynder udvalget selvfølgelig også at mindskes.

Fløjte er som Rikke skriver et udemærket sted at starte.
De er billige, nemme at få fat på og forholdsvist aftentiske i forhold til en mere eller mindre historisk setting.
Det negative er så at man som rikke nævner ikke kan synge til, og at instrumentet ikke kan akkompanere sig selv da den kun har en enkelt tone.
Løsningen kan være invistere i en dobbeltfløjte eller at kombinere en enhåndsfløjte og en tromme som man gjorde det i middelalderen.

Hvis jeg skulle foreslå et blæseinstrument ville jeg klart vælge sækkepiben. den er selvfølelig lidt dyrere, men effekten af den er klart også derefter. De findes i alle afskygninger og med meget forskellig lyd, og med sine droner akkompanere den sig selv mens klangen hurtige leder tankerne væk fra musikundervisningen i 4. klasse. Mads Henningsen har vist stadig en til her på siden.

Mht. strengeinstrumenter er der også et hav af muligheder. Der findes en del indlæg på forummet om oud´er, (en mellemøstlig lut) men der ud over findes der massere af f.eks. rundryggede mandolaer, mandoliner, lutguitarer ect. Problemet ef som oftest at støve dem op rundt omkring i de forskellige antikvvariater og brugt-tings-forhandlere. Prøv evt. at se på skimme indlæget: "Guitarer i dansk live/middelalder".

Lyrer og harper ved jeg ikke så meget om, men Morten F. Holm har gået og syslet med at bygge den slags, og det er som jeg har forstået det, ikke de sidste han har tænkt sig at lave. Det er bl.a. ham som har bygget mit Mit dulcimer.

Der findes også en del online butikker som sælge tidlige instrumenter og "har to get instruments" Prøv at kigge dig lidt omkring på nogle af dem:
Folkfriends (.DE)
Folkfriends (.COM) (de to har lidt forskellige udvalg)
Early music shop
Lark in the morning
Fredmans musik
I København ligger desuden Strengelegen som hvis under alle omstendigheder altid lige er et kig værd.

Jeg kan ikke se på din profil hvor du bor Sophie, men hvis du er i nærheden af københavn skal du være velkommen til at kigge forbi en dag, få en snak og tage et kig i nogle bøger samt hvad jeg nu har af instrumenter.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Goto page Previous  1, 2, 3 Page 3 of 3
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B