|
|
Log in to check your private messages
jeppe benneballe møller

Posts: 18 nexø (bornholm)
|
#1 Posted: Wed May 31, 2006 23:23 Post subject: instrument til begynder. |
|
|
| hej.
jeg kunne godt tænke mig at lærer at spille et middelalder instrument. jeg spiller el-bass, så noget med strenge ville nok være et godt sted at starte. har i et godt foreslag til hvad jeg skal vælge? | |
|
 |
|
|
Mads Kjøller-Henningsen

Posts: 659 Værløse (København'ish) Multi-skjald
|
#2 Posted: Thu Jun 01, 2006 10:59 |
|
|
|
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

Posts: 804 Odense Lire-skjald
|
#3 Posted: Thu Jun 01, 2006 18:04 |
|
|
| MADS:
Når vi nu diskutere tekniske og musikalske forskelle på instrumenter, så lad for guds skyld være med at kategorisere de to instrumenter som ét og samme, da de er meget forskellige.
- De lægger ikke umiddelbart op af elbas men gundprincipperne er de samme.
I så fald er grundprinceiierne i alle instrumenter de samme (de laver lyd)! For det første er både nyckelharpen og liren er strygere, for det andet er der en verden til forskel i spilleteknikken...
JEPPE: Hvis du er vant til at spille bas er det selvfølgelig en klar fordel hvis du vælger instrument hvor teknikken ligger sig op af bassens..
Alle de instrumenter Mads nævner har en ting til fælles, nemlig det at de har dobbelt-strenge, hvilket giver en fantastisk dejlig lyd. Fodelen ved strengeinstrumenter som disse er også at du kan stemme dem om i en åben stemning, kvint - eller kvart stemning (det kan du i princippet også med en alm. guitar) og så begynder det allerede at lyde langt mere "middelalder-agtigt" Jeg vil dog råde dig fra at vælge specefikt instrument bare af den årsag, hvis du også vil have noget autentisk(hed?) over det. Lån nogle bøger på nettet - musikalske leksikoner o.lign og kig dig omkring på nettet.... En god ide kan også være at låne nogle CD´er med indspildninger af autentiske instrumenter så du kan høre hvad de forskellige instrumenter er i stand til...
En anden ting der er god at have i baghovedet er også at vide hvilken sammenhæng du har tænkt dig at bruge det. Skal du f.eks. spille solo eller har du nogen at spille sammen med... | |
|
 |
|
|
Mads Kjøller-Henningsen

Posts: 659 Værløse (København'ish) Multi-skjald
|
#4 Posted: Thu Jun 01, 2006 18:26 |
|
|
|
|
 |
|
|
jeppe benneballe møller

Posts: 18 nexø (bornholm)
|
#5 Posted: Thu Jun 01, 2006 18:55 |
|
|
| pengene er ligemeget.
jeg regner med at skulle spille solo. da jeg nævnte at jeg spiller elbas, vær det fodi jeg så regnede med at det var nemmest at vælge et instrument der bliver spillet med fingrende, altså ikke en stryer.
| |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

Posts: 1566 Nørrebro Digter-skjald
|
#6 Posted: Thu Jun 01, 2006 20:43 |
|
|
| Jeppe: 1. Når du skriver, at pengene er lige meget, har du så også taget højde for, at det godt kan beyde titusinder af kroner? 2. Overvej også, om du vil kunne synge til, eller om du kun vil spille (det afgør fx, om fløjter er helt udelukket - ved godt, det er en blæser, men altså... i princippet). 3. Nu ikke for at desillusionere helt, men altså... jeg har selv spillet lidt elbas og synes umiddelbart (uden at være den klogeste på området), at den er så anderledes i sin teknik, at du næsten lige så godt kan vælge et hvilket som helst middelalderinstrument, som du måtte føle for (inkl. blæsere og strygere, selvom strygere vist generelt hører til den mere komplicerede type). 4. Jeg vil generelt foreslå dig, at du sniger dig til at prøve lidt forskellige instrumenter hos andre, før du selv investerer i noget. På den måde kan du få en fornemmelse for, hvad der virker bedst for dig, før du bruger en masse penge på det.
I andre: Egentlig synes jeg mere, drejeliren minder mig om klaver end bas/guitar i måden, man spiller med venstre hånd (og så er der det med at dreje, som gør det lortekompliceret i anden potens ). Jaja, så det er ved at afkorte strengene, men det er altså ret meget tangenter, man trykker på, og fo rmig føles det mere klaveragtigt. | |
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

Posts: 804 Odense Lire-skjald
|
#7 Posted: Sat Jun 03, 2006 10:00 |
|
|
| Jeppe:
Rikke har ret. instrumenter er sjældent billige, men de findes selvgølgelig brugte rundt omkring. Det kommer dog selvfølgelig meget an på hvad du ender med at bestemme dig for.
Nu kan jeg se at du bor på bornholm, men hvis du skulle finde på at komme forbi København, så kunne du måske tage et kig forbi Strengelegen i Tursensgade. Fyren der indkøber alverdens spændende (strenge)instrumenter og sætter dem så i stand til folk på bestilling. Sidst jeg var der inde havde han bl.a. flere Mandolaer og Lauder, men på grund af hans måde at arbejde på, er hans "varelager" temmeligt omskifteligt...
En anden oplagt mulighed er at du kommer til Markedet på Bornholms middelaldercenter og snakker med nogle af aktørerne der. Middelalderfestivallen i Horsens er også et godt bud. Her er utroligt mange musikere fra både ind - og udland.
Rikke:
Drejelirens klaveatur (nøgler) èr med undtagelser det samme som et klavers, i hvert fald så længe vi snakker det kromatiske af slagsen. Om det er venstre - eller højre hånd der er svær at spille vil jeg ikke komme ind på her Lad os bare sige at de har hver deres funktion...
Nu ved jeg ikke hvor meget bas du har spillet Rikke, men jeg vil mene at når man først har bevægelserne i hånden fra bassen, så kan det også overføres på andre instrumenter. | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

Posts: 1566 Nørrebro Digter-skjald
|
#8 Posted: Sat Jun 03, 2006 10:56 |
|
|
| Min elbaserfaring er et år eller to på musikskolen (med en del år på klassisk guitar inden), og jo: Selvfølgelig hjælper det lidt at vide, hvordan man slår en streng an og lægger fingeren rigtigt i forhold til båndet. Men hvis nu tonerne er helt anderledes (fordi fx en lut er anderledes stemt), og hvis man skal lave mere end én tone af gangen (dvs. bruge flere strenge samtidigt, hvad man mig bekendt aldrig gør på elbas), så synes jeg alligevel, der er en væsentlig forskel.
Jeg har sådan en forestilling om, at man måske får 20% af spilleteknikken forærende, når man har elbaserfaring (set i forhold til, at man skal gennemskue, hvor de nye toner ligger, og at strengene sikkert sidder tættere på hinanden og så videre), og så er der jo stadigvæk 80% tilbage, man skal lære... på den måde er det alligevel ikke så stort et spring til et helt andet instrument (fx fløjte), hvor man skal lære 100% Men måske er det bare mig, der er farvet af, at jeg selvfølgelig også har den obligatoriske blokfløjteerfaring fra starten af folkeskolen...
I øvrigt mente jeg ikke, at den ene hånd var sværere at håndtere end den anden på drejeliren - min pointe var, at når man skal trykke på tangenterne *samtidig med* at man drejer med den anden hånd, så bliver det noget af en koordinationsøvelse  | |
|
 |
|
|
Mads Kjøller-Henningsen

Posts: 659 Værløse (København'ish) Multi-skjald
|
#9 Posted: Sat Jun 03, 2006 11:36 |
|
|
| Og hva' så Rikke? Ligemeget hvad Jeppe vælger, kommer han med sin musiske baggrund til at skulle øve en del, når vi snakker middelalderinstrumenter. Man skal jo starte et sted.
Jeg har lært mig at spille (Sådan til hus-behov) på Nicos drejelire. Og jeg havde kun spillet fløjte og tromme før det. Selvfølgelig skulle jeg vænne sig til det, men lige nøjagtigt i drejelirens tilfælde, synes jeg at det hele er så logisk skruet sammen, så men hurtigt begynder at fatte hvad man har gang i. Man drejer på et håndsving, der drejer et hjul. Hjulet stryger strengene der giver lyd. Lyden forandre sig når man afkorter strengen med tangenterne... Ved godt der er mere af tage hensyn til, men jeg kan nemmere forholde mig til det end fx. en fløjte, sådan rent logisk fatisk.
Alt i alt begynder jeg at tro at Drejeliren er et godt bud på et instrument til dig Jeppe. Som jeg før har fremhævet fungerer lirens tangenter ret meget ligesom et gribebræt, rent logisk. Desuden, som Rikke har påpejet, spiller man som du ved kun én tone ad gangen på en elbas. Det gør man også på en drejelire. Man kan simpelthen ikke lave akkorder! (NEJ, Nico!) Det vil kræve lidt øvelse, men jeg tror at det ville være et lang større større spring for dig at begynde på et akkordinstrument, som fx. Lut eller et pibeinstrument (Fløjte, sækkepibe, skalmeje ect.). Hvis jeg nu fortæller dig at en ny "klassisk" drejelire, næsten aldrig koster under 10.000 DKK og gerne kommer op i flere 20.000, er pengene så stadig ligemeget?
Desuden kan jeg ligesom Nicolas anbefale at du venter til Bornholms middelaldermarked, og får en snak med musikerne (fx. os), får et kig på deres instrumenter, og hvem ved, måske en prøvetur på dem, hvis du spørger rigtig pænt. Instrumenterne altså
/Mads | |
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

Posts: 804 Odense Lire-skjald
|
#10 Posted: Sat Jun 03, 2006 11:46 |
|
|
| Skal du tager alting op til debat?! (retorisk spørgsmål) I så fald, så flyt det til en anden tråd.
Hvad jeg mener er at det tager langt mere tid og øvelse at opøve en trænet hånd, end at få styr på hvilke strenge der sidder hvor. Når først du har bevælgligheden indkoorpereret i kroppen, så bliver den siddende, og så meget forskel vil jeg ikke mene der er strengeinstrumtner imellem, som f.eks. mellem lire (styger) og lut (knipset) | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

Posts: 1566 Nørrebro Digter-skjald
|
#11 Posted: Sat Jun 03, 2006 12:39 |
|
|
| Jeg tager det op til debat, som jeg mener er relevant i forhold til de indlæg, jeg læser...
Men altså, Mads skrev: "Og hva' så Rikke? Ligemeget hvad Jeppe vælger, kommer han med sin musiske baggrund til at skulle øve en del, når vi snakker middelalderinstrumenter. Man skal jo starte et sted."
Det er faktisk lidt det, der er min pointe, Mads. Jeg prøver ikke at tage modet fra ham. Snarere prøver jeg at opfordre ham til at forøge mængden af valgmuligheder.
Hvis nu han får en prøvetur på en skalmeje eller drejelire og faktisk synes, det er fedt og ligger godt til ham (eller bare, at det har en enormt lækker lyd), så er der jo ingen grund til, at han afviser dem på forhånd, bare fordi de ikke er i familie med elbassen. Eller kort sagt (til Jeppe): De fleste nye middelalderinstrumenter vil sikkert være en stor udfordring og kræve meget øvelse, så se mere på, hvad du synes er et fedt instrument (lydmæssigt eller andet) og mindre på, om det minder om en elbas  | |
|
 |
|
|
jeppe benneballe møller

Posts: 18 nexø (bornholm)
|
#12 Posted: Sat Jun 03, 2006 13:44 |
|
|
| jeg har set lidt på mandocello, som jeg sys lyder som et godt instrument. og drejeliren havde jeg opgivet på forhænd forde jeg sys det så svært ud, men det lyder på jeg som om det ikke er så svært, så vil da lige overveje det igen.
born.h. middelaldermarked ligge samme uge som two-cities, som jeg skal med til, så det kan jeg desværre ikke nå. men jeg skal med til de nye marked i kbh. og så vil jeg da også overveje horsens.
jeg ved godt at den slags instrumenter er dyre, så 10000 komer ikke bag på mig, og jeg er da også villig til at ofre 15000 hvis det er det der skal til. | |
|
 |
|
|
Christian Colberg

Posts: 1036
Diktator-skjald/ Folkevalgt samba-tyran
|
#13 Posted: Sat Jun 03, 2006 19:05 |
|
|
| har du overvejet muligheden med at spille kontrabas?
jeg så nogle af de billeder Mads linkede til, og der er da noget der ligner en cello, så hvorfor ikke kontrabas? | |
|
 |
|
|
Mads Kjøller-Henningsen

Posts: 659 Værløse (København'ish) Multi-skjald
|
#14 Posted: Sat Jun 03, 2006 19:17 |
|
|
| Er selvfølgelig også en mulighed Christian. Tror bare de skal stryges for ikke at komme til at lyde for jazzede.
Jeppe: Så længe det ikke haster for dig, synes jeg også du skal give dig god tid til at komme rundt på markederne, få nogle erfaringer og tænke grundigt over hvad du helt præcist har lyst til at kaste dig ud i.
Du kan ihvertfald møde Nico og mig samt resten af Gavn på Københavns middelaldermarked. På det tidspunkt håber jeg at jeg har fået min nye drejelire i hus, og den kan du ihvertfald godt få lov til at prøve, hvis du lyster. (Sikkert også Nicos, men jeg vil ikke tale på hans vegne )
Så snart du er kommet nærmere hvad for et instrument du vil have, vil jeg også gerne hjælpe dig videre i at finde nogle forskellige valgmuligheder, og byggere inden for prisen. Med et bugdet på 15.000 skal du nok finde noget ordenligt, hvad end du så vil have! Og hvis du har lyst vil jeg som sagt gerne hjælpe dig med at finde det.
Vi ses på marked!
/Mads | |
|
 |
|
|
Sofie liv pedersen
Posts: 32 Silkeborg
|
#15 Posted: Wed Jun 07, 2006 11:03 |
|
|
| nu har i jo snakket om strenge instrumenter hele tiden, men hvad ville i anbefale som et fløjte instrument til en nybegynder ? min musiske erfaring er stor jeg kan både spille klaver, Cornet, klaver og diverse rytme instrumenter, desværre er hverken Klaveret eller Cornetten (de to ting jeg er bedst til) ikke så bevente til rollespil. jeg er dybt fascineret af fløjter, er det er vel ikke mere kompliceret end at man skal lære grebene udenad, hvilken fløjte instrumenter ville i foreslå jeg kunne give mig i kast med ? og når jeg nu kan spille Cornet (trompet) er det jo ret oplagt at finde i blæse instrument hvis de fandtes i middeladlderen, og hvis de gjorde hvilke fandtes der ? | |
|
 |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum
|
|
|
|