|
|
Log in to check your private messages
Rikke Munchkin Sørensen

|
#1 Posted: Mon Aug 22, 2011 21:41 Post subject: Kroens sange |
|
|
| TONEART En eller anden kirketoneart... se noder.
TEMPO Skifter mellem hurtigt, friskt og lidt mere langsomt, afdæmpet. 158 til den hurtige 120 til den langsomme
TAKTART 3/2
INSTRUMENTER Drejelire Bodhrán Whistle Jødeharpe Måske bjælder
FORSANGERE To stk. i vekselsang, en af hvert køn (højeste tone er D) Men hele teksten bliver nok indspillet med begge sangere i separate mikrofoner af praktiske årsager
KOR The more, the merrier! Jeg har et firstemmigt arrangement, som kræver øvelse (men til gengæld lyder pissefedt )
OPBYGNING
Intro: En eller to takter intro, drejelire uden melodi
1) Instrumentalvers: Drejelire (melodi) plus bodhran/andet slagtøj (afdæmpet). Jødeharpe.
2) Velkomstvers (sang): Som 1) plus solosang (to personer, vekselsang)
3) Instrumentalvers (mellemspil): Drejelire (melodi eller drone), fløjte (variation eller melodi), mere vildt slagtøj – max. gas
Brat overgang, hvor den sidste tone fra 3) holdes længe (en takts tid) og så begynder koret – gerne i etaper.
4) Afskedsvers (sang): Ned i tempo, firstemmigt. Kun drejelire (kun drone) og sang. Ingen rytme (eller kun meget simpelt på 1 og måske 3). Der synges først to halve A-stykker med nogle af stemmerne, før alle stemmer kommer på og der synges et helt vers forfra (altså så at sige 1½ vers i alt – jeg skal nok prøve at skrive det på en måde, så det også giver mening for andre )
5) Vers (instrumental afrunding): Op i tempo igen. Drejelire, slagtøj, fløjte, gas. Slutter brat, evt. med en enkelt ekstratone eller to.
Materiale:
Nodefil (kor arrangement): http://coth.dk/skjaldesang3/kroens_sange/kroens_afskedssang_firestemmigt.pdf
Lyd fil (melodien): http://coth.dk/skjaldesang3/kroens_sange/kroens_sange_(kun_melodi).mid
Tekst til korstykkerne (ses også i pdf'en, men her er de samlet):
Bas/tenor: ”Tiden fløj, min smu(-u)kke frue Drik nu ud, nu må De hjem Tiden fløj, min go(-o)de herre, Dag er nær, nu må De hjem Gå til ro, hvor end De bo Vi håber på, at De får ro Nattens fred på dette sted De må af sted – og gå med fred
Alt: ”Tiden fløj, min smukke frue Dagen nærmer sig og nu må De hjem Tiden fløj, min gode herre, Dagen nærmer sig og nu må De hjem Gå til ro, hvor end De bo Vi håber på, at De får ro Nattens fred på dette sted De må af sted – og gå med fred
Hvis nogen har brug for separate midifiler af deres stemme, så bare skriv til mig, og så finder vi ud af noget. | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#2 Posted: Mon Aug 22, 2011 21:43 |
|
|
| Så vi skal bruge:
Forsangere:Christian Ditlefsen + ??? Kor! Alle der orker... og som har fået noder/stemme. Drejelire: Amanda Fløjte: Munchkin Tromme: Troels Bulgur Jødeharpe: Joost Evt. bjælder: Joost | |
|
 |
|
|
Christian
|
#3 Posted: Tue Aug 23, 2011 21:21 |
|
|
| Jeg kunne måske godt tænke mig at prøve mig som forsanger - jeg har d eller e som højeste klangtone (som bas/bariton) - er ikke den bedste sanger, men jeg er heller ikke den dårligste, så hvis ikke du har andre i tankerne  | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#4 Posted: Wed Aug 24, 2011 16:44 |
|
|
| Nu er jeg ikke klog nok til at vide, hvad 'klangtone' egentlig betyder... men kunne jeg lokke dig til at sende mig en hurtig indsyngning af den i tonelejet (kan sende noder, hvis du er i tvivl - men som jeg husker det, var du bekendt med det firstemmige arrangement, som florerer rigtigt mange steder, og det er det, jeg regner med at bruge. Starttonen er E) - ikke så meget for at tjekke din stemme som for at høre, om du kender melodien i den ene eller den anden variation... det lader nemlig til, at der er en meget udbredt måde at synge den på, som ikke 100% følger noderne, og jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilken version du (og egentlig også andre) umiddelbart synger  | |
|
 |
|
|
Christian
|
#5 Posted: Wed Aug 24, 2011 19:07 |
|
|
| Klangtone er såmænd bare en tone med klang på - man kan fx presse sig lidt højere/dybere ned, end man egentlig kan synge, og så er der ikke rigtig klang på  - jeg kan godt optage lidt og sende til dig, men hvilken stemme skal det være? ...og jeg har kun prøvet at synge tourdion, så må det være på fransk? xD - OG jeg kunne godt tænke mig at se de noder, du har arbejdet efter  | |
|
 |
|
|
Christian
|
#6 Posted: Wed Aug 24, 2011 19:11 |
|
|
| ...og med fransk menes der gebrokne wannabe franskklingende lyde fra en ellers jydsk mund  | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#7 Posted: Thu Aug 25, 2011 13:42 |
|
|
| Teksten (inkl. udtale) er pt underordnet  Men hvis du har overskud til det, må du da gerne bruge teksten til "Kroens afskedssang" (findes her på siden), så jeg kan høre, om den virkelig er så intuitiv at fordele på tonerne, som jeg selv synes 
Jeg vil gerne høre din "upåvirkede" version af melodistemmen. Dernæst skal jeg nok sende et link til de noder, jeg har fundet og fortælle, hvad det er, der varierer.
Min "lumske bagtanke" er, at jeg stadig prøver at finde ud af, hvilken variation folk kender bedst, så jeg kan finde ud af, hvilken variation vi skal indspille (hvilket ikke nødvendigvis er den samme, men mere om det senere). | |
|
 |
|
|
Christian
|
#8 Posted: Sat Aug 27, 2011 18:25 |
|
|
| Jeg prøver med den danske tekst her så  | |
|
 |
|
|
Nickie Kühnel

|
#9 Posted: Sun Aug 28, 2011 15:32 |
|
|
| Jeg er gerne på sang af den ene eller den anden slags, eller hvis du finder brug for det whistle. | |
|
 |
|
|
Bjørn-Morten Vang Gundersen

|
#10 Posted: Mon Sep 12, 2011 21:28 |
|
|
| Brug mig, hvor jeg kan bruges.  | |
|
 |
|
|
Signe Winther

|
#11 Posted: Tue Sep 20, 2011 21:40 |
|
|
| Hvis jeg kan bruges som sanger er jeg frisk 
...ok, jeg vil egentlig ret gerne nu jeg hare haft tid til at se på det hele  | |
|
 |
|
|
Morten Koborg

|
#12 Posted: Wed Oct 19, 2011 12:33 |
|
|
|
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#13 Posted: Wed Oct 19, 2011 12:40 |
|
|
| Love you 
Dog er det kun i den langsomme del, der skal synges firstemmigt, så I får bedre tid end på filerne her. | |
|
 |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum
|
|
|
|