Register   Username:    Password:      Log me on automatically each visit
Forum Indeks   Search  FAQ  
   
    Log in to check your private messages
SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter ->
Violin i rollespil??
 
Reply to topic
View previous topic :: View next topic  
Caja Ulrich Hansen


Posts: 4
Broager

Post #1 Posted: Thu Nov 23, 2006 20:30    Post subject: Violin i rollespil??
  

Jeg har tænkt mig at være bard til et live scenarie og ville gerne have et instrument og er derfor begyndt at øve lidt på violinen...
Men kan man tillade sig at spille på violin til et live scenarie

Hop til top
Send private message
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #2 Posted: Fri Nov 24, 2006 0:49    
  Lad mig lige starte med at høre om du har læst tråden: "Guitar i dansk live/middelalder?" Den siger nemlig en hel del om brug af instrumenter i live...
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Rikke Munchkin Sørensen

Se fuldt billede
Posts: 1566
Nørrebro
Digter-skjald

Post #3 Posted: Fri Nov 24, 2006 13:11    
  Enig med Nicolas, men derudover er min personlige holdning:

Violinen minder til forveksling om en fedel, og fedlen er mig bekendt et middelalderinstrument.
Altså har vi en pseudofedel i en pseudomiddelaldersetting, og det kan jeg umiddelbart kun sige god for.

   
Hop til top
Send private message
Mads Kjøller-Henningsen

Se fuldt billede
Posts: 659
Værløse (København'ish)
Multi-skjald

Post #4 Posted: Fri Nov 24, 2006 17:17    
  

Jeg synes violiner er helt okay til lives. Bringer mig på ingen måde ud af stemning... næsten tværtimod.

/Mads (-fan af fiddles og fiddlers)

Hop til top
Send private message Send e-mail
Joost Haugmark Jensen

Se fuldt billede
Posts: 125
Sydhavnen, København.

Post #5 Posted: Sun Dec 03, 2006 2:22    Post subject: Violiner skrøbelige
  Som tidligere violinist (da jeg var lille) vil jeg dog lige skyde in at du skal rigtig godt på den. Selvfølgelig skal man passe på alle instrumenter, men nogle er mere robuste end andre, og violiner er desværre ikke en af dem. 
Det er også svært at finde en fin måde at opbevare en violin undervejs.

Mht instrumenter har jeg det selv sådan at jo flere jo bedre, hvis bare de har ihvertfald hundrede år på bagen og (dvs. mekaniske eller på anden måde ikke elektriske). Altså typen, ikke instrumentet har 100 år på bagen.
Hop til top
Send private message Send e-mail MSN Messenger
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #6 Posted: Mon Dec 04, 2006 20:05    
  Her er evt lidt inspiration til den indkøbslystne:


TV.: En Hardangerfele. Udover de 4 strenge, som en almindelig violin har, har den 4–5 underliggende resonansstrenge. Stolen er fladere end på en almindelig violin. Den ældste, bevarede hardangerfele er lavet i 1651
TH.: En violin. sandlynligvis bygger af Lasse Lindroth (da det ligner hans stil).
Begge hænger - og er til salg i Strengelegen i København.

Se også tråden: "Strengelegen - en verden af instrumenter" for mere information.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Louise Svane Thomsen

Se fuldt billede
Posts: 10
Kolding

Post #7 Posted: Fri Jan 26, 2007 22:45    Post subject: violinspil
  Jah, nu blev der jo sagt i et tidligere indlæge end mit at violinen skal passes på. Jeg vil bare lige give mit besyv med og fortælle min historie fra Aåbenrå  Middelaldermarked 2006. Da Festen om aftenen var godt igang skulle vi (Cantus Firimus) da lige jamme ildt med Virelai og jeg hiver violinen frem. Men mørke og mjød og violin er åbenbart en dårlig coctail. Ikke fordi jeg udøvede vold på violinen, men stolen faldt pludseligt af :S Gik ud under en gadelampe (hurra for middelalderteknologi) og mens jeg forsøgte at skubbe den genstridige stol på plads knækkede den simpelthen. Ikke mere spil på den den aften. Desuden har violinen dårligt af temperatur- samt luftfugtighedsskift og den skal helst ligge et ikke for koldt og fugtigt sted. Skal hilse og sige at stemningen bestemt ryger meeget tit når den er med på farten. Nåh, men hej..
Hop til top
Send private message Send e-mail Visit poster's website
Nicolas Koch-Simms

Se fuldt billede
Posts: 804
Odense
Lire-skjald

Post #8 Posted: Sun Jan 28, 2007 21:59    
  Den slags historier kan jeg også være med på. Denne gang handler det dog ikke pga. koldt og fugtigt vejr men om folk og specielt om folks fødder.

Den første handler om en skalmeje som engang blev tabt på jorden under et marked for et par år siden. Det kunne den heldigvis godt holde til -indtil nogen kom forbi og fik jokket på den fordi de ikke havde set den. Siden da har den overlevet vha. en sindrig blanding af lim besnørringer og tape...

Den anden fandt sted på Esrum Kloster sidste år. Da vi spillede på scenen havde vores fiddelspiller på et tidspunkt lagt sit instrument fra sig bagerst på scenen. Der lå det også meget godt - lige indtil før nævnte trommeslager tog et par skridt baglæns og jokkede midt i den.... Det resulterede alt sammen i at stemmestokken knækkede, stolen væltede og at vi fik en mindre kort periode uden fiddel....

Morale:
Efterlad aldrig et instrument et sted hvor nogen kan komme til at træde på det!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nåh, men for at vende tilbage til emnet, så har jeg nok en violin til salg snart. Jeg vil nemlig gerne have en ny og da jeg ikke kan spille på to på en gang (endnu) så er den til salg fra det øjeblik jeg får den anden.

Den er vurderet til omkring en 2000, men prisen er ikke fastlagt.

Hvis nogen er interesserede, så giv besked så kan jeg lægge nogle billeder op.
Hop til top
Send private message Visit poster's website
Signe Winther

Se fuldt billede
Posts: 311
kbh'ish
Diva-skjald

Post #9 Posted: Sat Feb 03, 2007 0:59    
  Rikke, nu bare for at gå i nico´s fodspor...
Hvis en violin minder om en fedel og derfor er ok til live, er en guitar, som troels og mads fik fremhævet er 5000 år gammel og brugt i middelalder/renaissance, så ikke også per definition ok?

Undskyld, kunne bare ikke lige lade være  
Skulle folk være i tvivl om min mening om guitarer, så er den at finde i tråden om emnet. Jeg er enig med mads og rikke, bare kom frem med violinerne!!!
Hop til top
Send private message
Display posts from previous:   
   SkjaldeDebat -> Musik og instrumenter Page 1 of 1
Reply to topic

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
 
   
   

Forum Indeks   Search  FAQ  

p h p B B