Kirstine Krath Nielsen

|
#1 Posted: Mon Oct 15, 2007 14:23 Post subject: Dødedansen |
|
|
| Er der nogen der har den komplete oversættelse af den? Og en synge værdi version?
Muligvis også kendt som døden fra Lübeck | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#2 Posted: Tue Oct 16, 2007 1:17 |
|
|
| Øh... hva'?
Lidt flere detaljer ville være rart... tænker du fx på den Ingemann-tekst, som Lasse Thomsen lagde ind tidligere, eller er det noget helt andet? | |
|
 |
|
|
Kirstine Krath Nielsen

|
#3 Posted: Tue Oct 16, 2007 15:33 |
|
|
| Det er noget helt andet. Tror det er Hans Holbein (du må ikek tage mig på efternavnet) der har lavet den. | |
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

|
#4 Posted: Tue Oct 16, 2007 16:37 |
|
|
| Jeg kender ikke fyren eller til noget han har skrevet, men ved at "Dødedansen" var et meget populært tema igennem hele middelalderen... | |
|
 |
|
|
Kirstine Krath Nielsen

|
#5 Posted: Tue Oct 16, 2007 17:29 |
|
|
| Ja, jeg ved at der er et eller andet der er blvet skrevet, nogle vers. | |
|
 |
|
|
Rikke Munchkin Sørensen

|
#6 Posted: Tue Oct 16, 2007 17:51 |
|
|
| Jeg gjorde mig den ulejlighed at alve en søgning på Hans Holbein på Google.dk, og se hvad jeg fandt:
http://www.dodedans.com/Dholbein.htm
Så vidt jeg kan se, har det ingenting med musik at gøre overhovedet. Dødedansene refererer snarere til kunstværker (malede, skrevne eller udskårne)... eller er jeg helt galt på den? | |
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

|
#7 Posted: Tue Oct 16, 2007 23:06 |
|
|
| Du har ret Rikke. Dødedansen er et meget kendt emne inden for kunsten, og der findes masser af billeder med skeletter der danser rundt med instrumenter, men jeg er også stødt på flere melodier med titlen: "totentanz". | |
|
 |
|
|
Lise Rasmussen

|
#8 Posted: Wed Oct 17, 2007 13:07 |
|
|
| Det er et kendt motiv inden for kunst, litteratur, kalkmalerier und so weiter.... Der findes en sang der hedder Shaking of the Sheets, den bor her: http://sniff.numachi.com/pages/tiSHAKSHET.html
Steeleye Span har indspillet den på en af deres plader. | |
|
 |
|
|
Anton Lindemann
|
#9 Posted: Wed Oct 24, 2007 21:38 |
|
|
| Truppo Trotto spillede på middelaldercentret i sidste uge der spillede de vidst også en sang de kaldte for Dødedansen, så det kunne være du skulle spørge Morten Musicus
Hilsen Anton | |
|
 |
|
|
Morten Musicus

|
#10 Posted: Fri Oct 26, 2007 21:33 |
|
|
| Nemlig, der er masser af afbildninger af en flok knokkelrade der i kæde danser og spiller, og det har også været en skik at danse på gravene. Det er nok derfor så mange melodier hedder dødedans eller Totentanz. Truppo Trotto - der ganske rigtigt har spillet i fuld trio-besætning på Falster en uge - spiller en der hedder det, og det er faktisk en rigtigt god melodi vi kan gå helt i selvsving over, da den indbyder til uendelige varianter. Men jeg tror oprindeligt denne tråd blev startet i jagten på en sang, ikke en melodunte, har jeg ret? | |
|
 |
|
|
|