|
|
Log in to check your private messages
Morten Koborg

|
#1 Posted: Wed Aug 23, 2006 10:55 Post subject: Forskellen mellem Troubardour og Minstrel |
|
|
|
|
 |
|
|
Jens Jellingsø

|
#2 Posted: Thu Sep 20, 2007 17:27 |
|
|
| Så kan du tilføje "trouvéres" til diskussionen. Troubadours holdt til i sydfrankrig og sang og skrev musik på langue d'oc, det vi nu kalder occitansk, og trouvéres arbejdede i nordfrankrig og sang på fransk, langue d'oil. Begreberne bruges så vidt jeg har forstået mest om disse særlige musikere i 11 og 1200-tallet, og de havde vidst en særlig forbindelse, en slags sammenslutning, laug er nok lige et stærkt nok ord. Jongleurs er ikke som navnet ellers antyder nødvendigvis gøglere, men kunne være allround entertainere såvel som "bare" musikere. De havde ikke nødvendigvis de dårlige jobs, de kunne være nok så velhavende. Der er arkivmateriale fra provence-området der vidner om at musikerne levede i alle de sociale samfundslag, nogle få ejede endog flere ejendomme og var yderst velansete i deres respektive byer. Som dit citat også antyder Morten er minstrel, eller menestrel, brugt om samme arbejdsgruppe som jongleurs... Håber det var oplysende for nogle...skriv endelig hvis I har spørgsmål, så skal jeg se om jeg kan grave yderligere i min hukommelse... | |
|
 |
|
|
Lise Rasmussen

|
#3 Posted: Thu Sep 20, 2007 18:30 |
|
|
| Nogen kunne skrive en uni opgave om det her?
 (ja. jeg gider altså ikke... har fået uni nok for de næste tre år ) | |
|
 |
|
|
Andreas Palsgård
|
#4 Posted: Thu Sep 20, 2007 22:23 |
|
|
| Jens og jeg skrev opgaven sidste år 
/Andreas | |
|
 |
|
|
Jens Jellingsø

|
#5 Posted: Sat Sep 22, 2007 16:05 |
|
|
| Opgaven handlede jo ikke som sådan om forskellen mellem jongleurs og troubadours, men om bymusikanters forhold i senmiddelalderen i frankrig og tyskland... | |
|
 |
|
|
Nicolas Koch-Simms

|
#6 Posted: Mon Dec 10, 2007 13:55 |
|
|
| Jeg citerer her en liste over hvad en god ”jongleur” skulle kunne, ifølge en fransk troubadur fra omkring 1250,
Teksten stammer fra bogen "Private Borge i en urolig Tid - Danmark i 1200-1300-tallet" af Lene Halskov Hansen og gengives på her på siden med hendes tilladelse.
"Du skal være god til at finde på sange og til at rime, være veltalende, være god til at spille tamburin og cymbaler, og få en drejelire til at klinge, du skal kunne kaste små æbler op i luften og gribe dem igen på knive, være god til at efterligne fuglesang lave kunster med kurve og springe igennem fire tøndebånd, kunne spille manicorde og lut, og strenge en rotta med 17 strenge. Få lyren til at klinge og bjælderne til at ringe. Jongleur! Gør ni instrumenter klar, hvis du lærer at spille godt på dem, vil de dække alle dine behov."
Gå så hjem og øv jer!
| |
|
 |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum
|
|
|